Ga terug

Toerisme in de Noordkop, toen en nu 

Sinds Kees de Wit op zijn zestiende een vakantiebaantje in het toerisme kreeg, heeft de branche hem niet meer losgelaten. Hij was onder meer directeur van twee campings: De Nollen in Callantsoog en De Lepelaar in Sint Maartenszee. ‘Het boeiende van het vak is dat iedere dag anders is. Omdat er continu nieuwe ontwikkelingen zijn, ben je steeds bezig om je bedrijf aan te sturen. Alles verandert in een tamelijk hoog tempo: manieren van promotie, eisen aan bedrijfsvoering, automatisering en de overnamegolf door landelijke spelers bijvoorbeeld. Ook de consument is steeds grilliger geworden. Wifi is bijvoorbeeld een must in vakantieaccommodaties. Vroeger was een ANWB-normering voldoende. Nu vind je de norm van de consument op Zoover. Dat hadden we twintig jaar geleden niet kunnen bedenken! In die tijd was het genoeg om een VW Kever met een Duits kenteken en een bord ‘hier kun je kamperen’ aan de weg te zetten. Nu zijn er amper meer gedrukte folders. Alles gaat digitaal.’

‘De reden waarom toeristen ons gebied bezoeken is nog steeds grotendeels dezelfde: de mooie stranden. Maar waar mensen vroeger vijf of zes weken kwamen, zijn de vakanties nu korter. Daarbij is het achterland voor dagrecreatie belangrijker geworden. Met strand alleen redden we het niet meer. Omdat mensen mobieler zijn geworden, is een winkel en horeca op de camping geen must meer. Alle accommodaties moeten van een hoge kwaliteit zijn. Koude douches en stapelbedden kunnen echt niet meer. Gelukkig zijn er nu nog veel kleine spelers op de markt. De overnamegolf van grotere spelers is namelijk geen verrijking. Als dit doorzet, dan raakt de betrokkenheid bij het gebied weg. Het eigen bedrijf wordt gepromoot. Het maakt de grote speler niet uit of de toerist zijn bedrijf nu in Noord-Holland of de Achterhoek bezoekt.’

‘Het vakantiehuis moet tiptop in orde zijn’

Met AVAC richt Bert de Boer zich op de verhuur van vakantiehuizen in Julianadorp e.o. ‘Hoewel onze branche de laatste tien jaar erg gedigitaliseerd is, blijft het mensenwerk. Dat betekent veel contact met huurders en verhuurders. De digitalisering is boeiend en uitdagend; je moet je behoorlijk wat inspanningen getroosten om een goede online exposure te realiseren. Juist met een grote persoonlijke service onderscheiden we ons van platforms als Airbnb en grote vakantiehuizenportals.’

‘Het grootste verschil tussen nu en pakweg 25 jaar geleden is dat de eisen van huurders destijds beduidend lager waren. De vakantieganger was blij met een simpel zomerhuisje. Verhuurders haalden een caravan in de tuin of een aanbouw zomers leeg voor verhuur. De eerder ingebouwde douche en keukenblokje werden gepoetst en de kringloopmeubeltjes werden weer neergezet. Vandaag de dag is de toerist veel ‘Anspruchsvoller’. Het vakantiehuis moet tiptop in orde zijn. We zien met name de laatste jaren een toename van de vraag naar wat luxere accommodaties. Vakantievilla’s met alles erop en eraan. Een of meerdere luxe badkamers, comfortabel tuinmeubilair en een goed geoutilleerde keuken. We merken dat de consument ook bereid is hiervoor meer te betalen.’

‘Gelukkig zijn er in het gebied meer faciliteiten gekomen. Het netwerk van fiets- en wandelpaden is verbeterd, de Kustbus is nieuw leven in geblazen, een nieuw strand bij Petten, nieuwe attracties en een opgeknapt Willemsoord zijn goede nieuwkomers. Alleen jammer dat er in Julianadorp en Den Helder nog geen knappe openbare faciliteiten (douche / toiletten) op het strand zijn.

Bezoekers kiezen voor deze regio vanwege de relatief rustige stranden en het duingebied. Daarnaast is het prijsniveau van de (meeste) restaurants en de vakantiehuizen nog acceptabel in vergelijking met andere toeristenregio's.’

Interesse in wat AVAC voor u als verhuurder van een vakantiehuis kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op! 0223 648 648 of info@avac.nl. Op de site (avac.nl) onder het menu ‘uw vakantiehuis verhuren?’ vindt u ook de nodige informatie.

TOP